Yoko Tsuno

Viesti ikuisuuteen

Viesti ikuisuuteen

Yoko Tsuno on viettämässä urheilullista lomaa Bretagnessa, kun Britannian salainen palvelu ottaa häneen yllättäen yhteyttä. Yokoa pyydetään osallistumaan operaatioon, jossa yritetään selvittää, mitä tapahtui mystisesti vuonna 1933 myrskyssä kadonneelle Handley-Page Heracles -lentokoneelle ja sen salaisille papereille. Tapauksen tekee erikoiseksi myös hälytyssignaali, jota kadonnut lentokone yhä lähettää säännöllisesti kaikkien näiden vuosien jälkeen. Yoko lähtee selvittämään koneen salaisuutta syrjäiselle seudulle Afganistaniin, missä hän löytää kadonneen koneen lisäksi hurjistuneita paviaaneja sekä erakoituneen miehen. Kaikki ei kuitenkaan suju suunnitelmien mukaan ja Yoko joutuu vaikeiden ratkaisujen eteen.

Julkaisu
Non Stop -lehti
Numerot
13-17
Aihepiiri
Nykyaika
Alkuperäisteos
Message pour l’éternité
Alkuperäinen järjestysnumero
5.
Alkuperäinen ilmestymisvuosi
1974
Suomenkielinen julkaisuvuosi
1976
Julkaisija
Yhtyneet Kuvalehdet Oy
Painopaikka
Vilppula
Kirjapaino
Exprint Oy
Väritys
Studio Lèonardo
Sidonta
pehmeäkantinen
Korkeus
32,3 cm
Leveys
23,5 cm
Sivumäärä
46
Koko
Alkuperäinen ilmestymisjärjestys
  • Paholaisen urut
  • Viesti ikuisuuteen
  • Vinean kolme aurinkoa
Suomenkielinen ilmestymisjärjestys
  • Paholaisen urut
  • Viesti ikuisuuteen
  • Vinean kolme aurinkoa

Seikkailijat

Tässä albumissa seikkailevat:

Trivia

Viesti ikuisuuteen on julkaistu ensimmäisen kerran Non Stop -sarjakuvalehdessä vuonna 1976 eikä siitä toistaiseksi ole suomenkielistä kokonaista albumia. Alkuperäinen albumi ilmestyi kaksi vuotta aiemmin eli vuonna 1974 ja oli ranskankielisen julkaisusarjan viides seikkailu. Non Stop -lehdessä Viesti ikuisuuteen ilmestyi viiteen numeroon pilkottuna jatkokertomuksena joka toinen viikko.

Albumin julkaisu Non Stop -sarjakuvalehdessä
NumeroIlmestymispäiväLehden sivutAlbumin sivutSivumäärä
13keskiviikko 16.6.197633-453-1513
14keskiviikko 30.6.197636-4216-227
15keskiviikko 14.7.197632-4523-3614
16keskiviikko 28.7.197614-1737-404
17keskiviikko 11.8.197612-1741-466

Spirou 1882Viesti ikuisuuteen alkoi ilmestyä jatkotarinana belgialaisen Spirou-sarjakuvalehden numeroissa 1882-1905 alkaen toukokuun 5. päivästä ja päättyen lokakuun 17. päivään vuonna 1974. Roger Leloup komensi Yokon eräänlaiseen kommando-operaatioon, jossa Yoko on vastuussa salaisten asiakirjojen palauttamisesta kuljetuskoneesta, joka katosi marraskuun 17. päivänä vuonna 1933 kraatterin pohjalle Kiinan, Neuvostoliiton ja Afganistanin rajaseudulla. Seikkailussa mainittu katoamispäivä ei ole sattumalta valittu, sillä se on Leloupin oma syntymäpäivä.

Yoko on jo entuudestaan tiedetty hyväksi moottoripyöräilijäksi (ks. Sähköiset seikkailut, Aventures électroniques) ja tässä seikkailussa hän pääsee näyttämään lentäjän taitojaan. Vauhdikas seikkailu on eittämättä saanut vaikutteita 1970-luvun James Bond -elokuvista, sillä takaa-ajokohtaus Susteninsolassa urheiluautoineen muistuttaa kovasti takavuosien agenttiseikkailua. Yoko myös mainitsee James Bondin sivulla 19. Leloup itse on aina ollut kiinnostunut kulkuvälineistä ja hienomekaniikasta, vaikkakin piirustuspöytä on saanut tyydyttää hänen mielenkiintoaan laitteita kohtaan. Elektroniikan lisäksi lentokoneet ovat kiehtoneet piirtäjää, ja koneita nähdäänkin Viesti ikuisuuteen -albumissa lukuisia.

Toteutus

Message pour l’éternitéViesti ikuisuuteen -tarinassa on 46 sivua. Albumissa on yhteensä 425 ruutua ja jokaisella sivulla on keskimäärin yhdeksän ruutua (tarkalleen 9,7). Eniten ruutuja on sivulla 22, jossa niitä on 13 kappaletta. Pienimmillään ruutujen määrä on viisi sivulla kolme. Puolen sivun mittaisia strippejä albumissa on 43 kappaletta eli yhteensä 86, sillä jokaisesta stripistä on A- ja B-kappaleet. Poikkeuksen tekee sivu 26, jossa on vain yksi strippi (24B). Kaikkiaan seikkailussa on yhteensä 87 strippiä. Kussakin stripissä on keskimäärin lähes viisi ruutua (tarkalleen 4,9). Suurimmillaan ruutujen määrä strippiä kohden on seitsemän ja pienimmillään yksi.

Tapahtumapaikat

Viesti ikuisuuteen -albumin tapahtumat sijoittuvat Eurooppaan ja Afganistaniin. Varsinainen juoni alkaa Ranskan Bretagnessa, josta kertomus jatkuu Sveitsin kautta Afganistaniin. Monet tarinan paikkakunnat ovat todellisia kohteita. Albumin syntyaikana 1970-luvun alussa idässä vaikutti vielä Neuvostoliitto, joka mainitaan sivuilla useaan otteeseen. Tarinan kraatteri sijaitsee Afganistanin, Kiinan ja Neuvostoliiton rajalla, missä nykyään on Tadžikistan eli entinen neuvostovaltio.

Albumissa mainitaan myös Sandweil, joka lienee tarinan perusteella Sveitsissä. Tekstissä vilahtavat lisäksi Pleumeur-Bodou Ranskassa ja Susteninsola Sveitsissä.

Noin neljäsosa (22,8 %) tapahtumista sijoittuu lukijan näkökulmasta sisätiloihin ja loput seikkailusta (77,2 %) käydään ulkona. Maan päällä liikutaan reilusti yli puolet (77,2 %) albumin tapahtumista. Lentokoneilla on myös iso rooli tarinassa, sillä ilmassa lennetään noin neljäsosa (22,6 %) ruuduista. Avaruudessa piipahdetaan yhden (0,2 %) ruudun verran, kun kuvassa on Maata kiertävä Intelsat IV -satelliitti.

Ruutujen määrä sisä- ja ulkotiloissa sekä tapahtumapaikoittain

Tapahtuma-ajat

Albumin tapahtumat sijoittuvat nykyaikaan ja seikkailuun käytetään 10 päivää aikaa. Ensimmäisen päivänä aikana seikkailusta edetään reilu kymmenesosa (12,2 %). Sivulla kahdeksan on saatu viikko kulumaan ja kahdeksantena tapahtumapäivänä tarina eteen vauhdikkaasti ja lähes kolmasosan verran (28,2 %). Hitaimmin edistytään yhdeksäntenä päivänä (5,0 %). Loppuhuipennus on kymmenentenä päivän, joka ahmaisee tarinaan käytetystä ajasta yli puolet (54,6 %).

Ruutujen määrä päivittäin

Viesti ikuisuuteen -tarinan tapahtumat keskittyvät päiväsaikaan, sillä melkein puolet (41,2 %) albumin ruuduista asettuu iltapäivän. Seuraavaksi vilkkainta toimintaa on keskipäivän aikaan, jonne sijoittuu melkein neljännes (22,8 %) ruuduista. Noin viidennes (19,1 %) seikkailusta on piirretty aamun tunneille ja yöllä seikkaillaan jonkin verran (15,5 %). Ilta saa osakseen muutaman ruudun (1,4 %).

Ruutujen määrä ja osuus vuorokaudenajoittain

Hahmot

Viesti ikuisuuteen -albumissa seikkailee puheenvuorojen perusteella 33 hahmoa. Näistä 23 eli noin 69,7 % on miespuolisia. Naispuolisia hahmoja albumissa on kolme eli noin 9,1 %. Loput seitsemän eli noin 21,2 % hahmoista jää tuntemattomiksi. Tämän seikkailun yksi lurjuksista on helikopterilentäjä Stevens kun taas majuri Dundee ja neljänkymmenen vuoden takaisessa lento-onnettomuudessa erakoitunut John Smith asettuvat hyvien puolelle. Lurjuksia hahmoista on 5 eli noin 15,2 % ja kertojan roolia lukuun ottamatta hyviä tyyppejä loput 28 eli noin 84,8 %. Seikkailussa mainitaan nimeltä seuraavat hahmot:

  • Barnett, onnettomuuslentokoneen ohjaaja
  • Benson, amerikkalainen tiedustelupalvelumies
  • Berthier, lennonopettaja
  • Dundee, majuri
  • Fatima, paviaani
  • John Smith, lentokonemekaanikko
  • Le Guerec, avaruustietoliikennekeskuksen työntekijä
  • Pol
  • Stevens, helikopterilentäjä, entinen U2-lentäjä
  • Vic
  • Wilson, mekaanikko
  • Yoko

Nimeltä mainittujen hahmojen lisäksi albumissa esiintyy seuraavien ammattien edustajat, jotka saavat puheenvuoron:

  • avaruustietoliikennekeskuksen johtaja
  • Kabulin lennonjohto
  • kiväärillä ampuva mies
  • Sandweilin lennonjohto
  • kaksi lentokonetehtaan miestä
  • kaksi mekaanikkoa
  • kaksi paviaania
  • lentokonetehtaan portinvartija
  • kaksi lentokonetehtaan turvallisuusmiestä
  • Porschen kuljettaja
  • salakuunteleva mies
  • tyttö pellolla Pleumeur-Bodoussa

Lisäksi puheenvuorot saavat tarinan kertoja ja ankka, joka on Yoko purjekonetta hilaavan lenkoneen ohjaaja. Puhekuplat ovat myös radiolaitteen äänimerkillä sekä oveen koputuksella. Tarinassa on yksi alaviite.

Tekstit

Viesti ikuisuuteen -albumissa on kaikkiaan 774 puhekuplaa. Ylivoimaisesti eniten puhuu tai ajattelee Yoko, jolla on 297 puheenvuoroa eli noin 38,4 % kaikista puheenvuoroista. Seuraavaksi äänekkäin on taustalla selostava kertojan ääni, jolla on 143 puhekuplaa eli noin 18,5 % kaikista. Hiljaisimpia ovat yhden puheenvuoron hahmot, joita ovat mm. Barnett ja Berthier. Majuri Dundee pääsee ääneen 81 kertaa, mikä edustaa noin 10,5 % keskusteluista.

Puhekuplien määrät hahmoittain
HahmoMääräOsuus
Yhteensä774100 %
Yoko297
38,4 %
kertoja143
18,5 %
Dundee81
10,5 %
Vic75
9,7 %
Pol41
5,3 %
John Smith38
4,9 %
Stevens38
4,9 %
Le Guerec13
1,7 %
Wilson10
1,3 %
Benson5
0,6 %
avaruustietoliikennekeskuksen johtaja3
0,4 %
Sandweilin lennonjohto3
0,4 %
lentokonetehtaan turvallisuusmies 13
0,4 %
ankka2
0,3 %
Kabulin lennonjohto2
0,3 %
lentokonetehtaan mekaanikko 12
0,3 %
paviaani 12
0,3 %
alaviite1
0,1 %
Barnett1
0,1 %
Berthier1
0,1 %
Fatima1
0,1 %
kiväärillä ampuva mies1
0,1 %
lentokonetehtaan mies 11
0,1 %
lentokonetehtaan mies 21
0,1 %
lentokonetehtaan mekaanikko 21
0,1 %
lentokonetehtaan portinvartija1
0,1 %
lentokonetehtaan turvallisuusmies 21
0,1 %
oveen koputus1
0,1 %
paviaani 21
0,1 %
radiolaitteen merkkiääni1
0,1 %
Porschen kuljettaja1
0,1 %
salakuunteleva mies1
0,1 %
tyttö pellolla1
0,1 %

Puhekuplissa on yhteensä 5 684 sanaa. Keskimäärin jokaisessa puhekuplassa on noin seitsemän sanaa (tarkalleen 7,3). Pisin yhtäjaksoinen teksti on Yokon puheenvuoro sivulla 45 ja se sisältää 34 sanaa. Lyhyimmät puheenvuorot ovat yhden sanan mittaisia. Sarjakuvan 425 ruutuun suhteutettuna kussakin ruudussa on noin pari puhekuplaa (tarkalleen 1,8). Albumissa on 14 (3,3 %) ruutua, joissa ei ole tekstiä. Huutomerkkejä tekstissä on kaiken kaikkiaan 855 kappaletta. Periaatteessa jokaisessa puhekuplassa on siis huutomerkki. Todellisuudessa joissakin puheenvuoroissa on useita huutomerkkejä samanaikaisesti, mikä kasvattaa merkkien määrää. Kysymysmerkkejä on puolestaan 155 kappaletta eli noin joka viidennessä puhekuplassa (20,0 %). Lauseista 927 päättyy kolmeen pisteeseen.

Muuta mielenkiintoista

Yoko liitää purjekoneella, jonka tunnus on DD-ZBY ja numero 78. Kyljessä on lisäksi merkintä LS1.

Kansainvälisen purjekoneviikon päälennon opettajan nimi on Berthier.

Majuri Dundee on Englannin ilmailuministeriön salaisen palvelun palveluksessa. Häntä kutsutaan myös nimellä Mylord.

Majuri Dundeen helikopterin tunnus on G-TPRF ja numero SA 341.

Vic lentää yksimoottorista rallyeta, jonka tunnus on F.OTIK.

Yoko ajaa punaista autoa, jonka rekisterinumero on LU-4224.

Vihreän Porschen rekisterinumero on BE 73175.

Pol ajaa moottoripyörää, jonka rekisterinumero on MCX 488. Pyörä on sama, jota hän ajaa albumissa Vulcanuksen ahjo.

Kaksi roistoa kuolee sivulla 13.

Stratosfäärilentokoneen tunnus on HB-ZKC.

Imperial Airwaysin Handley-Page Herakles -lentokoneen tunnus on G-AAXJ ja numero on 42. Lentokoneen kyljessä lukee lisäksi Horus.

Yhdysvaltain ilmavoimien koneen numero on 66709.

Lentokonetehtaan mekaanikkojen haalareiden selässä on kirjaimet HSF.

Purjekonetta hilaavan Turbo-Porter -potkurilentokoneen koodinimi on ankka ja tunnus on HB-FGB.

Stratosfäärilentokoneen koodinimi on kanaemo.

Yokon purjekoneen koodinimi operaatiossa on pikkutipu.

Kadonnen lentokoneen etsintäoperaation peitenimi on Albratrossi.

Tankkauslentokone on Handley-Page Victor.

Neuvostoliiton MIG 21 -hävittäjien numerot ovat 36 ja 38.

Stevens tunnustaa sivulla 32 eliminoineensa Susteninsolassa kuolleet miehet sekä stratosfäärilentokoneen kaksi lentäjää.

Yhden paviaanin nimi on Fatima.

Kertojan vuorosanat ovat jääneet pois sivun 36 yhdestä puhekuplasta. Alkuperäisessä albumissa kertoja sanoo: ...et arrivait bientôt à "l’ètoile noire"..., joka tarkoittaa: ...ja saapuu pian "mustalle tähdelle"...

Stevens kuolee sivulla 37.

Aeroflotin helikopterin tunnus on CCCP-06174.

Sivulla 32 on kirjoitusvirhe: sanat "salaiset paperit" on kirjoitettu "salai-paperit".

Sivulla 41 on kirjoitusvirhe: sanat "kuuma ilma" on kirjoitettu "kuumaailma".

Sivulla 42 on kirjoitusvirhe: sana "puettuaan" on kirjoitettu "puettueen".