Yoko Tsuno

Seitsemäs koodi

Seitsemäs koodi

Japanilaiskaunottaren seikkailut jatkuvat uudessa albumissa. Yoko, Pol ja Vic saavat kutsun Etelä-Amerikan sydämeen shakkiturnaukseen, ja totta kai kolmikko ottaa haasteen vastaan, tarkoitus kun on testata Yokon kehittelemää shakkiohjelmaa tositilanteessa. Mutta perillä heitä odottaakin oletettua visaisempi ja kuolettavampi pelipulma, johon liittyvät oudolla tavalla myös uponnut aarre, tappava ase ja kenties jopa mysteeri ulkoavaruudesta!

Numero
13.
Aihepiiri
Nykyaika
ISBN
9789524694131
Alkuperäisteos
Le Septième Code
Alkuperäinen järjestysnumero
24.
Alkuperäinen ilmestymisvuosi
2005
Suomenkielinen julkaisuvuosi
2005
Alkuperäinen ilmestymispäivä
5.10.2005
Julkaisija
Egmont Kustannus Oy
Kääntäjä
Vesa Nykänen
Painopaikka
Belgia
Ladonta
Graafinen suunnittelutoimisto Pisara Oy
Latoja
Janne-Matti Keisala
Sidonta
pehmeäkantinen
Korkeus
29,5 cm
Leveys
21,3 cm
Paino
169 g
Sivumäärä
48
Koko
Alkuperäinen ilmestymisjärjestys
  • Sumujen pagodi
  • Seitsemäs koodi
  • Vinean kolme aurinkoa
Suomenkielinen ilmestymisjärjestys
  • Matka maan uumeniin
  • Seitsemäs koodi
  • Vinean kolme aurinkoa

Seikkailijat

Tässä albumissa seikkailevat:

Laitteet

Tässä albumissa esiintyy seuraavia laitteita:

Kulkuvälineet

Trivia

Seitsemäs koodi on suomenkielisen julkaisusarjan kolmastoista albumi. Se ilmestyi suomeksi vuonna 2005. Alkuperäinen albumi ilmestyi samana vuonna ja oli ranskankielisen julkaisusarjan 24. seikkailu. Oman kappaleeni takakannessa on yhä Akateemisen kirjakaupan hintalappu, josta voi nähdä ainakin hinnoitteluajankohdan, joka on ollut maaliskuu 2006. Silloin albumin hinta oli 10,95 €.

Toteutus

Seitsemäs koodi -albumissa on 46 sivua. Näistä varsinaisia sarjakuvan sivuja on 45 ja lisäksi lopussa on yksi tyhjä sivu. Kaikkiaan painoksessa on kansilehti mukaan luettuna tarkalleen ottaen 48 sivua. Albumissa on yhteensä 443 ruutua ja jokaisella sivulla on keskimäärin kymmenen ruutua (9,8). Eniten ruutuja on sivuilla 29 ja 46, joissa niitä on 14 kappaletta. Pienimmillään ruutujen määrä on sivulla 44, jossa niitä on viisi. Albumissa ei ole puolen sivun mittaisia strippejä vaan jokainen sivu on käsin numeroitu alkaen numerosta 1 ja päättyen numeroon 45.

Tapahtumapaikat

Seitsemäs koodi -albumin tapahtumat sijoittuvat Brasiliaan, Etelä-Amerikkaan, lähellä Amazon-joen varrella sijaitsevaa Manauksen kaupunkia. Varsinaisen seikkailun tapahtumapaikat sijaitsevat viidakossa jossakin jonkin matkan päässä kaupungista, noin 1 300 kilometrin päässä joen suistosta. Saksalainen yritys rakensi keskelle viidakkoa sulattamon vuonna 1936, mutta häipyi alueelta toisen maailmansodan syttyessä. Alueelta oli löytynyt vanhan meteoriitin jäljiltä arvokasta materiaalia, jota saksalaiset käyttivät panssaritorjunta-ammuksiin. "Rautatemppeliksi" kutsuttu sulattamo lopetti toimintansa vuonna 1962 toimittuaan viidakon kätköissä 26 vuoden ajan.

Kolmasosa (33,6 %) tapahtumista sijoittuu sisätiloihin ja loput seikkailusta (66,4 %) käydään ulkona. Maan päällä liikutaan puolet (46,7 %) albumin tapahtumista. Veden päällä kuluu reilut neljäsosa (25,3 %) ajasta. Sukelluksissa ollaan muutaman kerran (5,9 %) ja ilmassakin lennellään viidenneksen ajasta (22,3 %).

Ruutujen määrä sisä- ja ulkotiloissa sekä tapahtumapaikoittain

Tapahtuma-ajat

Albumin tapahtumat sijoittuvat nykyaikaan ja seikkailuun käytetään kaksi päivää aikaa. Ensimmäisen päivän aikana tarinaa taustoitetaan ja seikkaillaan suurin osa (86,9 %) tarinasta. Tarina päättyy seuraavan päivän aamun sarastukseen, jolloin ehditään seikkailla loput (13,1 %) ajasta.

Ruutujen määrä päivittäin

Seitsemäs koodi -albumin tapahtumat on kuvattu enimmäkseen yöaikaan. Seikkailu alkaa iltapäivällä (31,4 %). Iso osa ajoittuu keskelle yötä (44,2 %) ja noin kymmenesosa (11,3 %) iltaan. Seikkailun loppuosa sijoittuu aamuun (13,1 %).

Ruutujen määrä ja osuus vuorokaudenajoittain

Hahmot

Seitsemäs koodi -albumissa seikkailee puheenvuorojen perusteella 25 hahmoa. Näistä neljä eli noin 16,0 % on naispuolisia. Miespuolisia hahmoja albumissa on 14 eli noin 56,0 %. Loput seitsemän eli noin 28,0 % hahmoista jää tuntemattomiksi, sillä nämä ovat kertoja, alaviite, ase, radiokompassi, radiopuhelin, Tsaari sekä Rasputin-koira. Noin 4,1 %:ssa ruuduista ei ole puheenvuoroja. Tämän seikkailun lurjus on Krüger. Tämän yhden lurjuksen lisäksi kuusi hahmoista voidaan katsoa lukeutuvat pahoihin tyyppeihin ja 12 olevan niin sanottuja hyviä tyyppejä. Seikkailussa mainitaan nimeltä seuraavat hahmot:

  • Alonzo, Krügerin apuri
  • Boris, pastori
  • Brian MacKinley, Emilian isä
  • Emilia
  • Joao, pastorin luona asuva pikkupoika
  • Juri, nörtti
  • Krüger, rikas teollisuuspomo
  • Kreivitär Olga
  • Pol
  • Rasputin, kreivitär Olgan yorkshirenterrierinterrieri
  • Ruusu
  • Schnaps, Krügerin intendentti
  • Vasili, biologi
  • Vic
  • Yoko

Nimeltä mainittujen hahmojen lisäksi Seitsemäs koodi -albumissa esiintyy neljä Krügerin apuria, jotka saavat puheenvuoron. Lisäksi puheenvuoron saa tarinan kertoja. Albumissa on yksi alaviite.

Tekstit

Seitsemäs koodi -albumissa on kaikkiaan 923 puhekuplaa. Ylivoimaisesti eniten puhuu tai ajattelee Yoko, jolla on 256 puheenvuoroa eli noin 27,7 % kaikista puheenvuoroista. Seuraavaksi äänekkäin on Emilia, jolla on 189 puhekuplaa eli noin 20,5 % kaikista. Hiljaisimpia ovat yhden puheenvuoron hahmot, joita ovat mm. radiokompassi. Kertojan yleisin lausahdus on Äkkiä..., jonka hän mainitsee kolme kertaa. Muita kertoja yleisimpiä lausahduksia ovat Hetkeä myöhemmin... ja Tuntia myöhemmin..., jotka mainitaan kahdesti.

Puhekuplien määrät hahmoittain
HahmoMääräOsuus
Yhteensä923100 %
Yoko256
27,7 %
Emilia189
20,5 %
kertoja146
15,8 %
Kreivitär Olga106
11,5 %
Brian MacKinley50
5,4 %
Krüger40
4,3 %
Pol20
2,2 %
Schnaps20
2,2 %
Vic17
1,8 %
Rasputin1
1,5 %
Juri12
1,3 %
Boris10
1,1 %
Vasili10
1,1 %
Joao5
0,5 %
Ruusu5
0,5 %
Alonzo4
0,4 %
Tsaari4
0,4 %
Krügerin apuri 13
0,3 %
Krügerin apuri 2, joka ampuu Schnapsin3
0,3 %
Krügerin apuri 32
0,32%
Krügerin apuri 4 veneellä2
0,2 %
radiopuhelin2
0,2 %
alaviite1
0,1 %
ase, jolla Schnaps ampuu kreivitär Olgaa1
0,1 %
radiokompassi1
0,1 %

Puhekuplissa on yhteensä 5 224 sanaa. Keskimäärin jokaisessa puhekuplassa on noin viisi sanaa (tarkalleen 5,7). Pisin yhtäjaksoinen teksti on kreivitär Olgan puheenvuoro sivulla 28 ja se sisältää 26 sanaa. Lyhyimmät puheenvuorot ovat yhden sanan mittaisia. Sarjakuvan 443 ruutuun suhteutettuna kussakin ruudussa on noin pari puhekuplaa (tarkalleen 2,1). Albumissa on 18 (4,1 %) ruutua, joissa ei ole tekstiä. Huutomerkkejä tekstissä on kaiken kaikkiaan 762 kappaletta. Käytännöllisesti katsoen melkein jokaisessa puhekuplassa on siis huutomerkki. Todellisuudessa joissakin puheenvuoroissa on useita huutomerkkejä samanaikaisesti, mikä kasvattaa merkkien määrää. Kysymysmerkkejä on puolestaan 201 kappaletta eli noin joka viidennessä puhekuplassa (21,7 %). Lauseista 583 sisältää kolme pistettä.

Muuta mielenkiintoista

Emilia lentää kaksitasoa, jonka tunnus on PP-SMF.

Catalina-vesitason tunnus on PP-CAR.

Yksi seitsemästä koodista on 74297310.

Rautatemppeli rakennettiin vuonna 1936 ja suljettiin 26 vuoden kuluttua vuonna 1962.

Seikkailussa kuolee kaksi hahmoa. Krüger kuolee sivulla 40 ja Schnaps sivulla 41.

Kannen kuva on kohtaus sivulta 42, jossa Yoko ja Emilia pelastuvat täpärästi romahtavasta Rautatemppelistä.

Sivulla 27 on Yokon puheenvuoro Miksei sitä ei ole purettu?, jossa on kaksi kieltoilmaisua.

Seurueen biologi Vasili mainitsee albumin nimen sivulla 35.

Tsaari on lentokone, jonka nimi on kerran kirjoitettu pienellä alkukirjaimella sivulla 46.

Yoko kertoo sivulla 47 saaneen nimensä äitinsä nukelta.