Yoko Tsuno

Haukkoja ja enkeleitä

Haukkoja ja enkeleitä

Yoko Tsuno ystävineen syöksyy jälleen seikkailuihin sekä ajassa että taivaan sinessä. Pienten lasten pelastaminen junaturmalta vaatii aikakoneen lisäksi rivakoita otteita Tiger Moth -kaksitason puikoissa. Kahden muumion palauttaminen Egyptiin puolestaan kaipaa hieman järeämpää lentokalustoa, mutta muinoin kuolleiden muassa majesteettinen H.P.42 kantaa lastiruumassaan tappavia salaisuuksia, sillä joku haluaa estää koneen perille pääsyn hinnalla millä hyvänsä...

Numero
23.
Aihepiiri
Menneisyys
ISBN
9789523343030
Alkuperäisteos
Anges et faucons
Alkuperäinen järjestysnumero
29.
Alkuperäinen ilmestymisvuosi
2019
Suomenkielinen julkaisuvuosi
2020
Alkuperäinen ilmestymispäivä
27.9.2019
Suomenkielinen ilmestymispäivä
26.8.2020
Julkaisija
Egmont Kustannus Oy
Kääntäjä
Mirka Ulanto
Painopaikka
EU
Ladonta
Graafinen suunnittelutoimisto Pisara Oy
Väritys
Studio Lèonardo
Sidonta
kovakantinen
Korkeus
32,1 cm
Leveys
23,5 cm
Paino
600 g
Sivumäärä
64
Takakansi
Haukkoja ja enkeleitä
Koko
Alkuperäinen ilmestymisjärjestys
  • Kuolemattomien temppeli
  • Haukkoja ja enkeleitä
  • Saturnuksen kaksoset
Suomenkielinen ilmestymisjärjestys
  • Odinin tuli
  • Haukkoja ja enkeleitä
  • Saturnuksen kaksoset

Integraali

Les ailes du péril

Haukkoja ja enkeleitä -albumin seikkailu on julkaistu 5.5.2023 myös ranskankielisessä Les ailes du péril -integraalissa numero 10.

Seikkailijat

Tässä albumissa seikkailevat:

Laitteet

Tässä albumissa esiintyy seuraavia laitteita:

Koneet

Kulkuvälineet

Trivia

Spirou 4239Haukkoja ja enkeleitä on suomenkielisen julkaisusarjan kahdeskymmeneskolmas albumi. Se ilmestyi suomeksi 26.8.2020. Alkuperäinen albumi ilmestyi noin vuotta aikaisemmin 27.9.2019 ja oli ranskankielisen julkaisusarjan 29. seikkailu. Haukkoja ja enkeleitä ilmestyi 10.7.2019 belgialaisessa Spirou-sarjakuvalehden numerossa 4239.

Toteutus

Haukkoja ja enkeleitä -albumissa on 64 sivua. Näistä varsinaisia sarjakuvan sivuja on 63. Alussa on lisäksi yksi kansilehti. Ensimmäisellä sivulla on kuva Dinahista ja "haukasta". Molempien sisäkansien sivuilla on suurennos kuvista, jotka esiintyvät albumissa. Kaikkiaan painoksessa on siis tarkalleen ottaen 66 sivua. Albumin runsaan sivumäärän vuoksi siinä on yhteensä 586 ruutua ja jokaisella sivulla on keskimäärin noin yhdeksän ruutua (tarkalleen 9,3). Eniten ruutuja on sivuilla 13, 59 ja 63, joissa niitä on 13 kappaletta. Pienimmillään ruutujen määrä on viisi sivuilla 21.

Albumi kuuluu osittain Yokon menneisyys-genreen, jonka suomenkieliset albumit on lueteltu alla olevassa listassa alkuperäisessä ilmestymisjärjestyksessä, koska niissä on viittauksia sarjan muihin seikkailuihin. Albumissa viitataan aiemmin ilmestyneeseen Ametistin kirous -seikkailuun, jotka muodostavat löyhän jatkokertomuksen. Albumissa viitataan myös vanhempaan Viesti ikuisuuteen-seikkailuun, jossa Yoko lentää H.P.42 -kaksitasolla.

  • Ajan pyörre
  • Matka halki aikojen
  • Paholaisen kammio
  • Taivaallinen džonkki
  • Sumujen pagodi
  • Ametistin kirous
  • Haukkoja ja enkeleitä

Lue nämä ensin

Albumissa on neljä alaviitettä aiemmin ilmestyneisiin seikkailuihin, jotka suositellaan luettavaksi ensin.

  • Ametistin kirous
  • Viesti ikuisuuteen
  • Saalis ja varjo

Tapahtumapaikat

Albumin tapahtumat sijoittuvat Skotlantiin ja eritoten Forth-joen ympäristöön lähellä Edinburghia.

Vajaa puolet (46,6 %) tapahtumista sijoittuu lukijan näkökulmasta sisätiloihin ja loput seikkailusta eli hieman yli puolet (53,4 %) käydään ulkona. Ilmassa lennetään hetki (3,9 %). Maan pinnalla oleskellaan suurin aika seikkailusta (71,3 %). Ilmassa seikkaillaan noin reilu neljännes ajasta (28,7 %).

Todellisuus

Tapahtuma-ajat

Albumin tapahtumat sijoittuvat sekä nykyaikaan että menneisyyteen. Koko tarina seikkaillaan noin neljän päivän aikana, joskin ajantaju hämärtyy, kun 2000-luvulta poiketaan aikakoneella välillä vuoteen 1935. Albumissa on tavallaan kaksi erillistä tarinaa. Ensimmäinen keskittyy tapahtumiin 21.10.1935. Toinen kertomus palaa takaisin nykyaikaan alkaen noin puolivälistä albumia ja vie lukijan yläilmoihin vanhan, vaikkakin tutun kaksitason kyydissä.

Hahmot

Albumissa seikkailee puheenvuorojen perusteella 31 hahmoa. Näistä neljännes eli 25,8 % on naispuolisia. Miespuolisia hahmoja albumissa on 16 eli noin 51,6 %. Loput seitsemän eli 22,6 % hahmoista on kertoja ja muiden hahmojen ääniä. Seitsemässä eli noin 1,2 %:ssa ruuduista ei ole puheenvuoroja. Tämän seikkailun lurjus on Sir Harold. Seikkailussa mainitaan nimeltä seuraavat hahmot:

Nimeltä mainittujen hahmojen lisäksi albumissa esiintyy seuraavia henkilöitä, jotka saavat puheenvuoron:

  • aikakone
  • lennonjohto
  • mekaanikko 1
  • mekaanikko 2
  • mekaanikko 3
  • mekaanikko 4
  • mekaanikko 5
  • radiopuhelin
  • tilanhoitaja
  • tankkiauton kuljettaja
  • veturin lämmittäjä
  • veturinkuljettaja

Lisäksi puheenvuoron saa tarinan kertoja.

Tekstit

Haukkoja ja enkeleitä -albumissa on kaikkiaan 1 253 puhekuplaa, mikä on toistaiseksi suurin määrä suomennetuissa albumeissa. Toiseksi eniten puhekuplia eli 1 043 on Ametistin kirous -albumissa. Eniten puhuu tai ajattelee Yoko, jolla on 335 puheenvuoroa eli 26,7 % kaikista puheenvuoroista. Seuraavaksi äänekkäin on Emilia, jolla on 254 puhekuplaa eli noin 20,3 % kaikista. Hiljaisimpia ovat yhden ja kahden puheenvuoron hahmot, joita ovat mm. lentomekaanikot.

Puhekuplien määrät hahmoittain
HahmoMääräOsuus
Yoko335
26,7 %
Emilia254
20,3 %
kertoja182
14,5 %
Dinah136
10,9 %
Bonnie97
7,7 %
Archibald MacDougal45
3,6 %
Mylord34
2,7 %
Vic31
2,5 %
Pol29
2,3 %
Sir Harold23
1,8 %
Adam MacDuff16
1,3 %
Akina13
1,0 %
tilanhoitaja11
0,9 %
Julia7
0,6 %
Silver5
0,4 %
Trevor5
0,4 %
veturinkuljettaja5
0,4 %
alaviite4
0,3 %
mekaanikko 24
0,3 %
Ruusu4
0,3 %
lennonjohto3
0,2 %
aikakone2
0,2 %
kuljettaja1
0,1 %
lämmittäjä1
0,1 %
mekaanikko 11
0,1 %
mekaanikko 31
0,1 %
mekaanikko 41
0,1 %
mekaanikko 51
0,1 %
Peter1
0,1 %
radiopuhelin1
0,1 %
Yhteensä1 253100,0 %

Puhekuplissa on yhteensä 7 608 sanaa. Keskimäärin jokaisessa puhekuplassa on noin kuusi sanaa (tarkalleen 6,1). Pisin yhtäjaksoinen teksti on sivulla 64 Yokon puheenvuorossa, joka sisältää 23 sanaa. Lyhyimmät puheenvuorot ovat yhden sanan mittaisia. Sarjakuvan 586 ruutuun suhteutettuna kussakin ruudussa on noin pari puhekuplaa (tarkalleen 2,1). Albumissa on 7 (1,2 %) ruutua, joissa ei ole tekstiä. Huutomerkkejä tekstissä on kaiken kaikkiaan 600 kappaletta. Melkein joka toisessa puhekuplassa on siis ainakin yksi huutomerkki. Kysymysmerkkejä on puolestaan 277 kappaletta (22,1 % kaikista puhekuplista). Lauseista 344 sisältää kolme pistettä.

Muuta mielenkiintoista

  • Sivulla 10 siirrytään aikakoneella ajassa taaksepäin päivään 21.10.1935, joka oli maanantai.
  • Punaisen Alfa-auton rekisterinumero on 2416-SL.
  • Sivulla 15 lennetään Blackness Castle -linnan liepeillä.
  • Dragon Rapide -lentokoneen rekisteritunnus on G AJNK.
  • Tiger Moth -lentokoneen rekisteritunnus on G-AVMD.
  • Bugatti-auton rekisterinumero on SE177.
  • Toisen mekaanikon selässä on kirjaimet SW.
  • Duesenberg-auton rekisteritunnus on 3126-SL.
  • Junan numero on SLR 2024.
  • Julian lempinimi on Juju.
  • Autoa kuljettanut nainen on lordi MacMorranin tilanhoitaja. Hänen siskonsa on tilan kokki ja siskon mies on autonkuljettaja. Lapset ovat siskon lapsia. Cornstonen pastori Adam MacDuff on serkku.
  • Lava-auton rekisteritunnus on LC113.
  • Sivulla 25 on kirjoitusvirhe ulosuuntaan, pitäisi olla "tulosuuntaan".
  • Seawind-vesitason rekisteritunnus on G-LOCA.
  • Seawind laskeutuu kiitotielle 027 sivulla 32.
  • Pitts Special -kaksitason rekisteritunnus on G-DSAC.
  • Sir Harold on Dinahin eno eli äidin veli.
  • Loch Castle on kirjoitettu sivulla 41 Lock Castle.
  • Sivulla 44 vasemman alakulman ruudussa on kirjoitusvirhe ilmaislukeskus, joka pitäisi olla "ilmailukeskus".
  • Yokon haukan nimi on Kirko.
  • Sivulla 47 oleva sana "anakronistinen" tarkoittaa ajoitukseltaan väärää; epäajanmukaista, vanhentunutta.
  • Huoltoauton numero on 17.
  • Kaksitasolentokone Horuksen tunnus on G-AAXJ.
  • Sir Harold kuolee sivulla 63.
  • Sivulla 64 on viittaus Saalis ja varjo -albumiin, joka oli tämän seikkailun ilmestyessä vielä suomentamaton ja siksi alaviittauksessa mainitaan alkuperäinen ranskankielinen nimi La proie et l'ombre.
  • Lyhenteet S.A.C ja SAC tulevat sanoista Scottish Air-Craft Company eli Skotlannin lentokoneyhtiö, jonka esikuvana lienee ollut vuonna 1935 perustettu ja vuonna 1977 kansallistettu Scottish Aviation Limited -lentokonetehdas.